Aboneaza-te la Newsletter
Chestionar de Satisfactie

10 metode de a evita apariția durerii de spate

18 decembrie 2015

                     10 metode de a evita apariția durerii de spate

Pentru a evita durerea de spate este bine să țineți cont de câteva reguli:

1. Ridicarea greutăților în siguranță. Pentru sănătatea coloanei este indicat a nu se exagera cu ridicarea obiectelor voluminoase și, mai ales, grele. Dacă acest lucru nu se poate evita, se recomandă ca ridicarea greutăților să se facă nu prin aplecare din coloană, ci prin îndoirea genunchilor, strângerea obiectului aproape de corp, iar apoi ridicare prin întinderea genunchilor.

2. Mișcările de rotație ale trunchiului. Aceste mișcări trebuiesc atent monitorizate sau chiar eliminate dacă situația impune. Obiectele grele se recomandă a se ridica fără a se produce rotația vreunui segment al coloanei , indicație ce se păstrează valabilă și la efectuarea muncilor în gospodărie, construcții sau altele care presupun efort sporit. În orice activitate desfășurată atenția trebuie îndreptată spre coloană și semnalele emise de aceasta, căci orice semn de disconfort local sau durere reprezintă un semnal de alarmă.

3. Consumul adecvat de apă. Corpul uman este alcătuit din aproximativ 70% apă lucru care permite o suplețe caracteristică a țesuturilor și o hidratare corespunzătoare a discurilor intervertebrale ce duce la o mai bună absorbție a șocurilor la care acestea sunt în permanență supuse în activitatea de zi cu zi.

4. O viață activă. Exercițiile fizice efectuate regulat mențin tonusul muscular la valori normale combătând astfel efectele unei vieți sedentare, precum rigiditate sau slăbiciune musculară. Pentru evitarea apariției durerilor de spate, cei mai importanți mușchi ce trebuiesc tonizați sunt abdominalii, astfel că se recomandă a se efectua câteva exerciții de stretching pe parcursul antrenamentelor zilnice.

5. O greutate normală. Menținerea unei greutăți în limite normale este o excelentă metodă de a preveni orice tip de boală și discomfort. Pentru coloană se evită astfel compresiunea și încarcarea discurilor intervertebrale, precum și adoptarea de poziții anormale (cifoze, lordoze).

6. Un somn odihnitor. Cel mai bun somn apare atunci când poziția adoptată de coloană este una fiziologică, pe o saltea ortopedică fără perne suplimentare situate sub ceafă sau spate. Desigur fiecare persoană își descoperă singură poziția care îi este cea mai confortabilă și lipsită de durere pe parcursul nopții.

7. “Încălzirea” musculară. Pentru cei care au o activitate fizica regulată, încălzirea musculară este obligatorie cam 5-10 minute de exerciții ușoare înaintea începerii propriu-zise a programului zilnic. Scopul acestei încălziri este de a obișnui mușchii cu un nivel al efortului tot mai mare astfel încât să prevină apariția durerii sau chiar a leziunilor datorate efortului excesiv.

8. “Răcirea” musculară. După orice exercițiu intens în care mușchiul este supus la efort crescut, se recomandă o scurtă perioadă de stretching cu scopul de a conserva suplețea musculară și mobilitatea articulară câștigate prin antrenament.

9. Poziția ‘’așezat pe scaun’’. În urma șederii prelungite pe scaun, coloana vertebrală devine suprasolicitată prin încărcarea și compresiunea asupra discurilor inter-vertebrale, ceea ce poate duce la apariția în timp a discopatiilor. Perioadele lungi petrecute în fața computerului nu fac decât să ducă la instalarea sau agravarea unor suferințe, precum cifoza sau afecțiuni ale gâtului. De aceea se recomandă ridicarea din poziția șezând atât de mult cât timpul petrecut la birou sau acasă permite.

10. Metode complementare. Specialiștii recomandă o serie de metode precum terapia prin masaj, yoga, pilates sau acupunctura, metode cu merite recunoscute în menținerea sănătății nu numai a coloanei, ci a întregului organism uman.


Dr. Monica Moraru
Medic specialist balneofizioterapie și recuperare medicală